Struktura organizacyjna Komendy Powiatowej Policji w Nowym Targu
Komendą Powiatową Policji w Nowym Targu kieruje Komendant Powiatowy Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji, kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz policjantów i pracowników Policji wyznaczonych do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy.
Komendant Powiatowy Policji w Nowym Targu nadzoruje:
komórki organizacyjne w służbie prewencyjnej:
- Wydział Prewencji
- Wydział Sztab Policji
- Wydział Ruchu Drogowego
- Jednoosobowe Stanowisko d/s Prasowo-Informacyjnych
- Posterunek Policji w Łapszach Niżnych
- Posterunek Policji w Krościenku nad Dunajcem
komórki organizacyjne w służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym:
- Zespół do spraw Dyscyplinarnych
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
- Wydział Wspomagający
- Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych
jednostki organizacyjne w zakresie zagadnień prewencyjnych:
- Komisariat Policji w Rabce Zdroju
- Komisariat Policji w Szczawnicy
- Komisariat Policji w Jabłonce
- Komisariat Policji w Czarnym Dunajcu
I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Nowym Targu nadzoruje:
komórki organizacyjne w służbie kryminalnej:
- Wydział Dochodzeniowo-Śledczy
- Wydział Kryminalny
- Wydział do Walki z Korupcją i Przestępczością Gospodarczą
jednostki organizacyjne w zakresie zagadnień kryminalnych:
- Komisariat Policji w Rabce Zdroju
- Komisariat Policji w Szczawnicy
- Komisariat Policji w Jabłonce
- Komisariat Policji w Czarnym Dunajcu
- Posterunek Policji w Łapszach Niżnych
- Posterunek Policji w Krościenku nad Dunajcem
W skład Komendy Powiatowej Policji w Nowym Targu wchodzą:
Wydziały podległe Komendantowi Powiatowemu Policji w Nowym Targu:
Do zakresu zadań Wydziału Dochodzeniowo - Śledczego należy:
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych i sprawdzających z wyłączeniem przestępstw korupcyjnych i gospodarczych,
- Prowadzenie czynności w sprawach nieletnich,
- Wykonywanie czynności zleconych przez uprawnione organy,
- Obsługa zdarzeń o charakterze przestępczym,
- Realizowanie ogólnego i szczególnego nadzoru zwierzchniego nad pracą podległych jednostek i komórek organizacyjnych Policji; w tym zakresie nadzór polega również na przejmowaniu do prowadzenia postępowań przygotowawczych o dużej złożoności, znacznym ciężarze gatunkowym oraz tych, których obowiązek przejęcia wynika z odrębnych poleceń lub wytycznych, a także udzielaniu wsparcia komisariatom i komórkom Policji,
- Współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Prokuratury w zakresie nadzoru nad prawidłowością i efektywnością realizowanych zadań,
- Prowadzenie bieżącej współpracy z komórkami Komendy i innych jednostek organizacyjnych Policji,
- Współdziałanie z innymi organami ochrony porządku publicznego,
- Prowadzenie określonych przepisami rejestrów związanych z pracą dochodzeniowo – śledczą,
- Prowadzenie składnicy dowodów rzeczowych Komendy Powiatowej Policji w Nowym Targu i związanej z tym dokumentacji;
- Rozstrzyganie sporów o właściwość miejscową na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Nowym Targu
- Prowadzenie ocen i analiz wyników pracy komórek dochodzeniowo – śledczych.
2. W zakresie techniki kryminalistycznej:
- Udział w oględzinach miejsc zdarzeń w ramach grup operacyjno – śledczych, techniczne zabezpieczanie ujawnionych śladów, substancji oraz przedmiotów,
- Techniczne zabezpieczanie materiału dowodowego oraz materiału porównawczego,
- Dokonywanie oględzin zewnętrznych osób i rzeczy w celu ujawnienia i zabezpieczenia śladów kryminalistycznych,
- Dokonywanie oględzin zabezpieczonych nagrań,
- Sporządzanie plansz poglądowych do okazań osób i zabezpieczonych rzeczy,
- Zabezpieczanie materiału oraz sporządzanie dokumentacji niezbędnej do rejestracji osoby w systemach informatycznych;
- Techniczna obsługa czynności o charakterze procesowym oraz prewencyjnym,
- Prowadzenie dokumentacji z zakresu techniki kryminalistycznej,
- Sprawdzanie poprawności jakościowej i ilościowej wykonanych kart daktyloskopijnych przed wysłaniem do Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- Analizowanie stanu wyposażenia specjalistycznego i sygnalizowanie potrzeb w tym zakresie,
- Prowadzenie ocen i analiz wyników pracy komórki techniki kryminalistycznej.
3. W zakresie zadań dydaktyczno – szkoleniowych:
- Bieżąca analiza zmian przepisów prawa oraz informowanie o nich funkcjonariuszy,
- Interpretowanie przepisów na podstawie obowiązujących wykładni,
- inicjowanie szkolenia zawodowego policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym.”;
Do zakresu zadań Wydziału Kryminalnego należy:
1. W zakresie operacyjno – rozpoznawczym:
- Prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na zwalczanie przestępczości oraz ograniczenie zjawisk kryminogennych poprzez ich rozpoznanie, zapobieganie, wykrywanie i ściganie,
- Analiza dynamiki struktury i tendencji w kształtowaniu się przestępczości dla wypracowania i wdrożenia skutecznych metod zapobiegania i ujawniania przestępstw oraz ścigania ich sprawców,
- Prowadzenie poszukiwań osób ukrywających się przed organami ściągania i wymiarem sprawiedliwości, osób zaginionych, poszukiwań opiekuńczych oraz czynności identyfikacyjnych osób o nieustalonej tożsamości lub nieznanych zwłok ludzkich w zakresie i formie obowiązujących przepisów i unormowań prawnych,
- Wykorzystywanie w pracy operacyjnej środków, form i metod określonych w przepisach służbowych, w tym funduszu operacyjnego,
- Obsługa zdarzeń o charakterze przestępczym,
- Sprawowanie funkcji nadzorczych i koordynowanie czynności operacyjno – rozpoznawczych podejmowanych przez podległe jednostki organizacyjne Policji oraz udzielanie tym jednostkom wsparcia,
- Realizowanie zadań zleconych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie oraz współpraca z innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w ramach wykonywania zleconych czynności,
- Prowadzenie bieżącej współpracy z komórkami Komendy i innych jednostek organizacyjnych Policji,
- Współdziałanie z innymi organami ochrony porządku publicznego,
- Koordynacja czynności oraz współdziałanie z podmiotami zewnętrznymi w zakresie pozbawiania sprawców korzyści pochodzących z przestępstw, ustalania składników majątkowych pochodzących bezpośrednio lub pośrednio z przestępstwa, a także ustalania nieujawnionych źródeł dochodu figurantów,
- Prowadzenie określonych przepisami rejestrów związanych z pracą operacyjno - rozpoznawczą,
- Prowadzenie ocen i analiz wyników w obszarze zadań operacyjno – rozpoznawczych.
2. W zakresie zadań dydaktyczno – szkoleniowych:
- Bieżąca analiza zmian przepisów prawa oraz informowanie o nich funkcjonariuszy,
- Interpretowanie przepisów na podstawie obowiązujących wykładni,
- Wymiana informacji o nowych sposobach i metodach przestępczego działania, taktyki prowadzenia czynności operacyjnych i wykrywczych,
- Inicjowanie szkolenia zawodowego policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym w zakresie dotyczącym pracy operacyjnej.”;
Do zakresu zadań Wydziału do walki z Korupcją i Przestępczością Gospodarczą należy:
1. W zakresie dochodzeniowo – śledczym:
- Rozpoznawanie, ujawnianie i zwalczanie przestępstw korupcyjnych oraz gospodarczych określonych w obowiązujących przepisach prawnych,
- Prowadzenie postępowań sprawdzających i postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa korupcyjne i gospodarcze;
- Wykonywanie czynności zleconych przez uprawnione organy,
- Obsługa zdarzeń o charakterze przestępczym,
- Realizowanie ogólnego i szczególnego nadzoru zwierzchniego nad pracą podległych jednostek i komórek organizacyjnych Policji w obszarze przestępczości korupcyjnej i gospodarczej; w tym zakresie nadzór polega również na przejmowaniu do prowadzenia postępowań przygotowawczych o dużej złożoności, znacznym ciężarze gatunkowym oraz tych, których obowiązek przejęcia wynika z odrębnych poleceń lub wytycznych, a także udzielaniu wsparcia komisariatom i komórkom Policji,
- Współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Prokuratury w zakresie nadzoru nad prawidłowością i efektywnością realizowanych zadań,
- Prowadzenie bieżącej współpracy z komórkami Komendy i innych jednostek organizacyjnych Policji,
- Współdziałanie z innymi organami ochrony porządku publicznego,
- Prowadzenie określonych przepisami rejestrów,
- Koordynacja czynności oraz współdziałanie z podmiotami zewnętrznymi w zakresie pozbawiania sprawców korzyści pochodzących z przestępstw, ustalania składników majątkowych pochodzących bezpośrednio lub pośrednio z przestępstwa, a także ustalania nieujawnionych źródeł dochodu podejrzanych,
- Prowadzenie ocen i analiz wyników w obszarze zwalczania przestępczości korupcyjnej i gospodarczej.
2. W zakresie zadań dydaktyczno – szkoleniowych:
- Bieżąca analiza zmian przepisów prawa oraz informowanie o nich funkcjonariuszy,
- Interpretowanie przepisów na podstawie obowiązujących wykładni,
- Wymiana informacji o nowych sposobach i metodach przestępczego działania, taktyki prowadzenia czynności operacyjnych, wykrywczych,
- Inicjowanie szkolenia zawodowego policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym.”
Do zakresu zadań Wydziału Prewencji należy:
- Organizowanie, wykonywanie, nadzór i kontrolowanie działań w zakresie pełnienia służby patrolowej, obchodowej, interwencyjnej i wywiadowczej oraz przewodników psów na terenie działania Komendy;
- Koordynacja i organizacja działań związanych z pełnieniem służby patrolowej na zorganizowanych terenach narciarskich oraz patroli rowerowych;
- Opracowywanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego dla rejonu podległego komendzie na potrzeby dyslokacji służb oraz opracowywanie planów dyslokacji służb patrolowych;
- Współdziałanie z podmiotami pozapolicyjnymi w celu przeciwdziałaniu popełniania przestępstw i wykroczeń;
- Koordynacja i nadzór nad realizacją zadań związanych z „Krajową Mapą Zagrożeń Bezpieczeństwa” oraz administrowanie systemem „Karta Weryfikacji Zagrożenia”;
- Prowadzenie i nadzorowanie prowadzonych czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia;
- Organizowanie i nadzorowanie pracy oskarżycieli publicznych przed sądami orzekającymi
w sprawach o wykroczenia; - Prowadzenie poszukiwań opiekuńczych oraz administracyjno–porządkowych czynności jednorazowych na podstawie obowiązujących przepisów i współdziałanie w tym zakresie
z innymi komórkami organizacyjnymi i jednostkami podległymi; - Organizowanie działań i przedsięwzięć w zakresie zapobiegania patologiom społecznym, przestępczości i demoralizacji nieletnich oraz koordynowanie współpracy z sądem rodzinnym, placówkami opiekuńczo - wychowawczymi i oświatowymi;
- Koordynowanie programów i projektów z zakresu prewencji kryminalnej i profilaktyki społecznej, organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach profilaktycznych;
- Koordynowanie i sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz realizacji procedury „Niebieska Karta”;
- Organizowanie i koordynowanie działań na rzecz osób bezdomnych, nieporadnych i samotnie mieszkających;
- Prowadzenie czynności związanych z opracowaniem informacji w sprawie opinii dotyczących pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na potrzeby Wydziału Postępowań Administracyjnych KWP w Krakowie;
- Prowadzenie czynności w związku z opracowaniem opinii środowiskowych o osobie posiadającej pozwolenia na broń palną i amunicję lub pracowniku ochrony osób i mienia;
- Obsługa i nadzór nad systemami informatycznymi funkcjonującymi w służbie prewencyjnej;
- Koordynowanie i nadzór nad poprawnością danych wprowadzanych do SESPol przez służby pionu prewencji.
Do zakresu zadań Wydziału Sztab Policji należy:
- Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służby dyżurnej, w celu zapewnienia ciągłości pracy Komendy i gotowości do realizacji ustawowych zadań Policji, w tym zapewnienie natychmiastowej reakcji Policji na zgłoszone zdarzenia, realizacja zadań zleconych przez dyżurnego jednostki nadrzędnej, koordynacja i nadzór nad działaniami służb dyżurnych Jednostek podległych;
- Nadzór nad prawidłową obsługą i wprowadzaniem danych do policyjnych i pozapolicyjnych systemów informatycznych znajdujących się w Wydziale;
- Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania Zespołu Ochronnego, w celu zapewnienia ciągłości pracy Komendy;
- Koordynowanie i realizacja zadań związanych z realizacją zaplanowanych lub zleconych konwojów lub doprowadzeń osób;
- Planowanie, organizacja, kierowanie oraz koordynacja przedsięwzięć związanych z realizacją zadań zapewniających bezpieczeństwo i porządek publicznego między innymi podczas organizowanych zgromadzeń publicznych, imprez masowych, imprez sportowych, innych imprez okolicznościowych oraz pobytu osób podlegających szczególnej ochronie;
- Planowanie i organizacja działań własnych oraz koordynacja działań w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz bieżące współdziałanie w tym zakresie z podmiotami zewnętrznymi;
- realizacja postanowień Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie w sprawie stanów gotowości do działań i alarmowania jednostek, w tym opracowywanie i aktualizowanie Instrukcji Alarmowania i Planu Alarmowania Jednostki oraz przeprowadzanie z polecenia Komendanta ćwiczebnych alarmów;
- Organizowanie przygotowań oraz koordynacja działań pościgowo – blokadowych;
- Wprowadzanie danych do policyjnych systemów informatycznych w zakresie zadań planowanych, organizowanych, realizowanych i koordynowanych przez wydział;
- Sporządzanie sprawozdań z realizacji zabezpieczeń prewencyjnych i akcji policyjnych lub zabezpieczeń doraźnych w przypadku ujawnienia przestępstw lub wykroczeń oraz bieżąca wymiana informacji w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego z jednostkami organizacyjnymi Policji woj. małopolskiego;
- Zapewnienie gotowości Komendy do działań w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych na terenie powiatu nowotarskiego oraz w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa
i w czasie wojny; - Opracowywanie oraz aktualizacja planów działania Komendanta i innej dokumentacji sporządzanej na okoliczność realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i spraw obronnych;
- Współpraca z organizacjami wojskowymi, sztabami kryzysowymi i administracją zespoloną
i niezespoloną w przedmiocie realizacji zadań w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz zadań obronnych na rzecz sił zbrojnych i obrony cywilnej; - Nadzorowanie problematyki użytkowania i przechowywania służbowej broni palnej;
- Realizowanie zadań związanych z wydawaniem kart rejestracyjnych broni pneumatycznej;
- Organizowanie ćwiczeń w zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych oraz udział
w ćwiczeniach organizowanych przez podmioty zewnętrzne; - Organizowanie działań oraz nadzorowanie szkoleń I i II plutonu wchodzącego w skład Kompanii Nieetatowego Pododdziału Prewencji Policji ze stanu KPP w Nowym Targu i jednostek podległych;
- Nadzór i koordynacja zadań wykonywanych przez Nieetatowy Pododdział Prewencji Policji oraz uaktualnienie obsady kadrowej Nieetatowego Pododdziału Prewencji Policji ;
- Dokonywanie sprawdzeń osób, pojazdów, dokumentów i rzeczy w policyjnych systemach informatycznych;
- Koordynowanie działań Nieetatowej Grupy Rozpoznania Minersko Pirotechnicznego oraz monitorowanie zmian kadrowych, celem uaktualnienia obsady kadrowej NGRMP;
- Zapewnienie obsługi recepcyjnej interesantów;
- Koordynacja działań poszukiwawczych za osobami zaginionymi na terenie powiatu nowotarskiego przy wykorzystaniu Nieetatowej Grupy Poszukiwawczej;
- Ochrona obiektów Komendy.
Do zakresu zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy:
- Wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie, a także organizowanie
i prowadzenie cyklicznych działań i akcji mających na celu eliminowanie i minimalizowanie zagrożeń bezpieczeństwa w ruchu drogowym; - Organizowanie i planowanie służby policjantów ruchu drogowego w oparciu o aktualne analizy stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz bieżące potrzeby i zgłoszenia napływające od osób prywatnych i instytucji - (Krajowa Mapa Zagrożenia Bezpieczeństwa );
- Realizowanie zadań związanych z likwidacją skutków zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów;
- Analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym na terenie powiatu nowotarskiego;
- Ujawnianie i ściganie przestępstw i wykroczeń w komunikacji oraz represjonowanie ich sprawców, a także współdziałanie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w zakresie polityki zapobiegania i zwalczania tych czynów;
- Wykonywanie zadań związanych z problematyką inżynierii drogowej.
- Inspirowanie i realizowanie wspólnie z podmiotami zewnętrznymi działań profilaktycznych;
- Sprawdzanie stanu technicznego pojazdów, w tym również w zakresie naruszeń wymagań ochrony środowiska;
- Realizowanie specjalistycznych zadań policji ruchu drogowego, m.in. wykonywanie eskort policyjnych pojazdów lub kolumn pojazdów ( w tym m. in. Współpraca z SOP ) oraz pilotowanie pojazdów z wyłączeniem pojazdów nienormatywnych pilotowanych z art. 64
ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym; - Realizowanie ustawowych zadań Policji w zakresie ruchu drogowego dotyczących prowadzenia wymaganych rejestracji zdarzeń oraz przestępstw i wykroczeń drogowych
w systemach informatycznych.
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo – Informacyjnych należy:
- Informowanie środków masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez Komendanta, przedsięwzięciach realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy oraz przez podległe jej jednostki organizacyjne Policji, również poprzez przygotowywanie oraz przekazywanie komunikatów prasowych, materiałów fotograficznych, filmowych
i dźwiękowych oraz zamieszczanie przygotowanych materiałów na stronie internetowej Komendy; - Udzielanie odpowiedzi na zgłaszane pytania prasowe, przy czym udzielanie informacji środkom masowego przekazu informacji o problemach dotyczących funkcjonowania Policji na terenie powiatu, czy w sprawach mogących wpłynąć negatywnie na wizerunek Policji wymaga każdorazowo konsultacji z rzecznikiem prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie;
- Redagowanie i udzielanie odpowiedzi – po uzgodnieniu z rzecznikiem prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie – na krytykę prasową, której poddany jest Komendant, komórki organizacyjnej Komendy oraz podległe jej jednostki organizacyjne Policji;
- Współuczestniczenie w kształtowaniu strategii i koncepcji działań informacyjnych
na terenie powiatu, dotyczących przedsięwzięć podejmowanych przez Policję w celu rozwiązywania najważniejszych problemów w zakresie patologii społecznej, zjawisk kryminogennych, profilaktyki i kontaktów ze społeczeństwem, również poprzez współpracę z samorządami, organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi
i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego, edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej; - Współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie i innych jednostek organizacyjnych Policji;
- Redagowanie stron Biuletynu Informacji Publicznej Komendy i strony internetowej Komendy zgodnie z wymogami ustawy o dostępie cyfrowym;
- Udostępnianie za pośrednictwem BIP Komendy wymaganej przepisami informacji publicznej.
Do zakresu zadań Zespołu do spraw Dyscyplinarnych należy:
- Koordynowanie, opiniowanie i prowadzenie czynności wyjaśniających i postępowań dyscyplinarnych w trybie rozdziału 10 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji;
- Prowadzenie ewidencji postanowień i orzeczeń dyscyplinarnych oraz ewidencji pomocniczej dot. problematyki dyscyplinarnej;
- Prowadzenie rejestru postępowań dyscyplinarnych;
- Sporządzanie analiz stanu dyscypliny i postępowań skargowych oraz okresowych i doraźnych sprawozdań w zleconym zakresie;
- Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwienie skarg, wniosków i petycji oraz koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań w tym zakresie przez komórki organizacyjne Komendy i jednostki podległe;
- Prowadzenie rejestru przyjęć interesantów, ewidencji skarg i wniosków oraz listów i anonimów;
- pełnienie funkcji koordynatora skargowego i pozaskargowego w Komendzie i w podległych komisariatach Policji;
- Prowadzenie czynności nadzorczych w zleconym zakresie w Komendzie i w podległych komisariatach Policji;
- Prowadzenie lokalnego doskonalenia zawodowego w zakresie zapobiegania naruszenia prawa przez policjantów i pracowników Komendy i w podległych komisariatach Policji.
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:
- Realizacja działań zapisanych w §2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704, ze zm.).
- Prowadzenie i realizacja dokumentacji związanej z wykonywanym zakresem czynności;
- Realizacja bieżącej korespondencji z zakresu bhp.
- Prowadzenie wymaganych ewidencji i rejestrów.
Do zakresu zadań Wydziału Wspomagającego należy:
1. W zakresie kadr i szkolenia:
- Realizowanie czynności związanych ze stosunkiem służbowym policjantów i stosunkiem pracy pracowników, dla których przełożonym właściwym w sprawach osobowych lub pracodawcą jest Komendant;
- Prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie dla Komendanta decyzji administracyjnych w I instancji w sprawach wynikających ze stosunku służbowego policjantów Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
- Realizowanie decyzji Komendanta w zakresie tworzenia i doskonalenia struktury organizacyjnej Komendy oraz podległych jednostek organizacyjnych Policji;
- Organizacja postępowań kwalifikacyjnych w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do pracy na stanowiska w korpusie służby cywilnej oraz stanowiska nieobjęte mnożnikowym systemem wynagradzania w Komendzie lub w podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
- Realizowanie zadań z związanych z opracowywaniem projektu regulaminu Komendy;
- Realizowanie zadań dotyczących kadrowego zabezpieczenia jednostki zmilitaryzowanej Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
- Realizacja zadań z zakresu medycyny pracy;
- Realizowanie, w porozumieniu z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych naboru
do szkół policyjnych w ramach limitów wyznaczanych przez szkoły Policji; - Organizowanie lokalnego doskonalenia zawodowego, wyszkolenia strzeleckiego i wychowania fizycznego w Komendzie i w podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
- Obsługiwanie kadrowych systemów informatycznych;
- Prowadzenie ewidencji, sporządzanie sprawozdań okresowych i doraźnych w sprawach wchodzących w zakres działania komórki;
- Prowadzenie ewidencji pomocniczej zbiorów bibliotecznych oraz sprzętu sportowego i kulturalno-oświatowego znajdującego się w Komendzie.
2. W zakresie spraw prezydialnych:
- Obsługa kancelaryjno-biurowa kierownictwa Komendy oraz Wydziału Wspomagającego w zakresie spraw jawnych;
- Prowadzenie kancelarii ogólnej jawnej w Komendzie;
- Prowadzenie ewidencji i dystrybucja obowiązujących aktów prawnych;
- Organizacja i obsługa uroczystości oraz narad służbowych z udziałem kierownictwa Komendy;
- Opracowywanie okolicznościowej korespondencji kierownictwa Komendy;
- Wdrażanie i doskonalenie w komórkach organizacyjnych Komendy i Jednostce podległej działań wizerunkowych, w tym zasad wynikających z ceremoniału policyjnego i etykiety urzędniczej;
- Kształtowanie rozwiązań usprawniających komunikację wewnętrzną w Komendzie;
- Koordynowanie i udostępnianie informacji w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz wykonywanie zadań wynikających z ustawy o petycjach;
- Obsługa skrzynki poczty elektronicznej” Komendant KPP Nowy Targ”
- Koordynacja obsługi Elektronicznej Skrzynki Podawczej na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
3. W zakresie finansów:
- Przyjmowanie, kompletowanie i weryfikacja dokumentów finansowych w oparciu o „Instrukcję obiegu dokumentów finansowo – księgowych w KWP w Krakowie i jednostkach jej podległych”;
- Sporządzanie dokumentów finansowych, w tym między innymi: rachunków, faktur, list wypłat dodatkowych należności pieniężnych dla funkcjonariuszy i pracowników cywilnych;
- Prowadzenie bieżącej ewidencji dokumentów finansowych;
- Prowadzenie dokumentacji finansowej w zakresie Pracowniczych Planów Kapitałowych
(w tym obsługa składek i współpraca z podmiotem zarządzającym PPK); - Obsługa pieniężna wpłat i wypłat gotówkowych;
- Planowanie i sporządzanie dokumentów finansowych w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Komendanta oraz ewidencja przyznanych należności;
- Wstępne przygotowywanie dokumentacji dotyczącej regresów i nawiązek do dalszego przesłania do KWP w Krakowie;
- Współuczestnictwo w przygotowywaniu porozumień, ich realizacji oraz rozliczeniu zgodnie
z przeznaczeniem w ramach Funduszu Wsparcia Policji; - Udział w czynnościach inwentaryzacyjnych składników majątkowych będących w użytkowaniu Komendy;
- Prowadzenie gospodarki mandatowej;
- Archiwizacja dokumentów finansowych pozostających w jednostce.
4. W zakresie eksploatacji sprzętu transportowego:
- Prowadzenie gospodarki transportowej dla Komendy w zakresie określonym przepisami Komendanta Głównego Policji dla jednostki użytkującej sprzęt transportowy.
5. W zakresie gospodarki materiałowo – technicznej:
- Planowanie potrzeb w zakresie sprzętu i materiałów we wszystkich branżach gospodarki materiałowo-technicznej;
- Dystrybucja sprzętu i materiałów w poszczególnych branżach otrzymanych z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Prowadzenie ewidencji pomocniczej wszystkich składników majątkowych pozostających
w użytkowaniu komendy w zakresie gospodarki materiałowo-technicznej; - Prowadzenie dokumentacji przychodowo-rozchodowej napojów chłodzących przysługujących policjantom i pracownikom Policji w okresie letnim;
- Sporządzanie wykazów policjantów i pracowników cywilnych uprawnionych do otrzymania wyposażenia specjalnego i środków ochrony indywidualnej, środków higieny osobistej oraz ich dystrybucja na podstawie sporządzonych rozdzielników;
- Sporządzanie imiennych wykazów policjantów, którym przysługuje równoważnik pieniężny
w zamian za wyżywienie w naturze, w okresie zimowym; - Sporządzanie imiennych wykazów pracowników cywilnych, uprawnionych do otrzymywania posiłków profilaktycznych w okresie zimowym;
- Naliczenie i wyplata równoważnika pieniężnego na wyżywienie psów służbowych;
- Wykonywanie zadań związanych z realizacją usług weterynaryjnych w zakresie leczenia psów służbowych;
- Bieżący nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem i użytkowaniem powierzonych składników majątkowych;
- Dokonywanie doraźnych zakupów materiałów eksploatacyjnych oraz drobnego wyposażenia;
- Udział w inwentaryzacji składników majątku KPP/KMP;
- Udział w likwidacji składników majątku KPP/KMP;
- Prowadzenie dokumentacji pracy związanej z zakresem czynności, zgłaszanie Kierownictwu KPP/KMP spostrzeżeń i wniosków dot. ochrony przeciwpożarowej;
- Bieżąca współpraca z ekspertem ds. ochrony przeciwpożarowej KWP w Krakowie.
6. W zakresie działalności mieszkaniowej, obsługi technicznej i eksploatacyjnej obiektów oraz gospodarki nieruchomościami:
- Prowadzenie gospodarki mieszkaniowej: wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach równoważników pieniężnych i pomocy finansowej wynikających z obowiązujących przepisów, naliczanie dla uprawnionych świadczeń związanych z prawem do lokalu mieszkalnego oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie;
- Uczestniczenie w przygotowaniu, zawieraniu i nadzór nad realizacją umów na dostawy i usługi specjalistyczne wymagane dla prawidłowej eksploatacji obiektów;
- Prowadzenie książek obiektów budowlanych oraz udział w okresowych przeglądach i kontrolach stanu technicznego budynków;
- Prowadzenie bieżących robót konserwacyjno – naprawczych i eksploatacyjnych zapewniających pełną sprawność użytkową obiektów służbowych, wykonywanych własnymi siłami, a także nadzór bezpośredni nad firmami wykonującymi roboty remontowo – budowlane w Komendzie oraz w jednostkach podległych;
- Użytkowanie budynków zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymanie w należytym stanie technicznym i estetycznym;
- Udział w opracowywaniu planów inwestycyjnych i remontów obiektów oraz w ich realizacji;
- Zabezpieczenie materiałowe dla prowadzenia bieżącej eksploatacji obiektów i prowadzenie ewidencji i dokumentacji rozliczeniowej zakupionych przez Komendę i przejętych od Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie materiałów do konserwacji, narzędzi, środków czystości itp.;
- Prowadzenie stosownych ewidencji pomocniczych oraz ewidencji wydatków;
- Prowadzenie wykazu stanowisk pracy służb eksploatacyjnych oraz osób obsługujących urządzenia energetyczne i elektryczne wraz z bieżącą weryfikacją ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych;
- Udział w przygotowaniu projektów umów najmu, dzierżawy oraz użyczenia wraz ze sporządzaniem kalkulacji stawek do umów (w zależności od zmian cen) i uaktualnianie stawek czynszu;
- Udział w sporządzaniu protokołów przekazania lub przejęcia pomieszczeń udostępnianych na terenie Komendy i jednostek podległych;
- Przygotowywanie deklaracji podatkowych na dany rok kalendarzowy;
- Udział w uzgadnianiu miejscowych planów ogólnych i szczegółowych zagospodarowania przestrzennego.
7. W zakresie spraw łączności i informatyki:
- Wykonywanie określonych w przepisach i dokumentach czynności administracyjnych związanych z funkcjonowaniem systemów łączności i informatyki w Komendzie i podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
- Utrzymywanie sprawności technicznej infrastruktury, sprzętu, systemów informatyki, łączności, monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamań i napadów w Komendzie i podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
- Prowadzenie ewidencji ilościowej oraz gospodarki sprzętowej i materiałowej w zakresie asortymentu łączności i informatyki w Komendzie i podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
- Współpraca z innymi jednostkami Policji oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie łączności
i informatyki. - Planowanie i analiza kosztów utrzymania systemów, urządzeń łączności i informatyki, opłat za przesyłki pocztowe i rozmowy telefoniczne oraz niezbędnych inwestycji i zakupu nowego sprzętu i materiałów.
- Szkolenie policjantów i pracowników komendy i jednostek podległych w zakresie obsługi sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej.
8. W zakresie ochrony przeciwpożarowej:
- Utrzymanie właściwych warunków bezpieczeństwa pożarowego w budynkach zarządzanych przez Komendę oraz budynkach i pomieszczeniach użytkowanych przez Komendę i jednostki podległe;
- Nadzorowanie prac realizowanych przez inspektora ochrony przeciwpożarowej;
- Występowanie z zapotrzebowaniem na materiały i sprzęt przeciwpożarowy w ramach planu finansowego do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Niezwłoczne uzupełnianie sprzętu i oznakowania, w zakresie ochrony przeciwpożarowej
na wniosek inspektora ochrony przeciwpożarowej, w miarę posiadanych zasobów.
Do zakresu zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- Zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stospwanie środków bezpeczeństwa fizycznego oraz zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których przetwarzane są informacje niejawne w Komendzie;
- Prowadzenie postepowań sprawdzajacych okreslonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych;
- Zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy;
- Prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie i w podległych jednostkach organizacyjnych albo wykonujących na ich rzecz czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto, w zakresie określonym przepisami;
- Opracowywanie dla Komendanta sprawozdań z działalności komórek organizacyjnych właściwych w sprawach ochrony informacji niejawnych w jednostkach Policji;
- Opracowywanie sprawozdania z działalności Zespołu dla komórek organizacyjnych właściwych w sprawach ochrony informacji niejawnych Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Kontrolowanie ochrony informacji niejawnych, w tym przetwarzanych w systemach teleinformatycznych, oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów w Komendzie i jednostkach organizacyjnych;
- Prowadzenie Kancelarii Tajnej oraz Międzynarodowej Kancelarii Tajnej w Komendzie, koordynowanie pracy i prowadzenie kontroli realizacji zadań innych niż kancelaria tajna jednostek organizacyjnych, odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji niejawnych;
- Realizowanie zadań w zakresie udostępniania materiałów niejawnych i zwalniania od obowiązku zachowania w tajemnicy informacji niejawnych oraz zmiany lub zniesienia klauzul tajności z materiałów niejawnych wytworzonych w Komendzie i jednostkach organizacyjnych, wymagających wydania decyzji lub opinii przez Komendanta;
- Prowadzenie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia w Komendzie i jednostkach organizacyjnych przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- Opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji Komendanta, planu ochrony informacji niejawnych Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji;
- Gromadzenie, ewidencjonowanie, przechowywanie, opracowywanie i zabezpieczenie zasobu archiwalnego;
- Udostępnianie dokumentacji niearchiwalnej;
- Prowadzenie i koordynowanie współpracy z Instytutem Pamięci Narodowej – Komisją Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu;
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej kategorii „B” oznaczonej symbolem „B” i „BE”, której obowiązkowy okres przechowywania upłynął;
- Sprawowanie nadzoru nad procesem brakowania dokumentacji niearchiwalnej kategorii „B” oznaczonej symbolem „BC”, sporządzonej przez komórki i jednostki organizacyjne Komendy;
- Opracowywanie sprawozdań z wykonania prac archiwalnych i stanu posiadanego zasobu archiwalnego;
- Udział w organizowaniu i przygotowaniu systemu ochrony obiektów Komendy i jednostek organizacyjnych;
- Realizowanie zadań przewidzianych dla inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz opracowywanie dokumentacji bezpieczeństwa dla niejawnych systemów teleinformatycznych;
- Przyjmowanie, przechowywanie i udostępnianie oświadczeń majątkowych policjantów Komendy i podległych jednostek organizacyjnych.
Zakres zadań Posterunków Policji w Łapszach Niżnych oraz Krościenku nad Dunajcem określają wytyczne Komendanta Głównego Policji w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania Posterunku Policji.